יום שני, 22 באוקטובר 2012

למה פיראטים הולכים עם רטייה?


אחד האייקונים הבולטים בדמותו של שודד הים הוא הרטייה המונחת על אחת מעיניו. אבל האם חוץ מלהסתיר עין שאבדה במהלך קרב אכזר, או סתם דרך להטיל פחד באויבך, יש סיבה פרקטית יותר לפופולאריות הרטייה?
מסתבר שכן.

כמו כל יורדי הים, במהלך שהותם על הספינה הפיראטים היו צריכים לעשות מעברים רבים בין אור השמש הבוהק שעל הסיפון, לחושך שבירכיתי הספינה. המעברים הללו דורשים מהעין מספר דקות כדי להתרגל, עד שהראייה חוזרת למצבה התקין.
בעוד שרוב יורדי הים אינם נתונים כבדרך שגרה לקרבות, מרדפים וניווט במים לא מוכרים, שודדי הים נאלצו להתמודד עם תנאים אלו באופן תכוף יותר. במצבים כאלו, כל דקה שמתבזבזת עלולה לגרום לנזק קטלני ולכן הם היו צריכים למצוא פתרון שיפחית, אם לא ימגר, את זמן ההסתגלות בין האור והחושך.

אז איך הרטייה עוזרת במצב זה?
הרטייה גורמת לעין אחת להסתגל לחושך ושומרת אותה ב"מצב ראייה בחושך", בעוד העין השנייה ממשיכה לתפקד כרגיל. בעת הצורך, החלפה מהירה של הרטייה בין העיניים מאפשרת למזער את זמן ההסתגלות למצב החדש.

אז אומנם אין תימוכין היסטורי להנחה הזו, אבל בתוכנית הטלויזיה "מכסחי המיתוסים" עשו ניסוי כדי לבחון את התיאוריה, והתוצאות מרשימות (האקשן מתחיל בדקה 1:40):





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה